fredag 9 maj 2008

Blommigt


Fortsätter med blomtemat, för gårkvällen ägnades åt att plantera mina VITA härliga pelargoner! En fick bo i köket i en mjölkkanna, och resten fick bo i kvisten. Fräscht! Jag köpte mina första pelargoner för måånga år sedan. Men jag minns att det lite höjdes på ögonbrynen när jag sa jag skulle ha dem inne i köksfönstret. Lite tantvarning var det väl nog då...:O) Min mamma har aldrig haft pelargoner tror jag, men däremot farmor hade stora yviga pelargoner som hon plockade fram år från år. Men idag tycker jag absolut inte det är någon tantvarning över dem. Denna mening var speciellt för dej Hanna...;O) Vill du ha vita finns dom i Ö:mark. Övriga färger finns överallt. Och kanske jag i år skall försöka mej på att få dem att övervintra också...




Skall försöka avsluta mina små målarprojekt denna helg, och borde också få åtminstone några fönster tvättade, och så blir det ju mammas alldeles egen dag på söndag...:O) Ha en skön helg alla!

Barnen fick varsin lyckosten i Åbo. Hörde hur lillasyster tyst viskade med den igår innan läggdags:
"Snälla snälla lyckosten! Gör så att jag får plättar imorgon..." :O)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Oj så mysigt!
Ha en trevlig helg och morsdag!

Lenas pysselgrop sa...

Ingen tantvarning alls på pelargoner, de är ju trendiga nu!

alidas sommaräng sa...

Vilken härlig blogg -har inte tittat in här tidigare-visst är det härligt med pelargoner -tyvärr tog jag in mina för "sent" i höstas så nu bli det att köpa nya-Jipii!!!:-) Kram.L

My Lovely Things sa...

så fian pellisar..lådan är jääte vacker med pelargonerna i...

ja du tvääta fönstrerna det behöver jag med..Men jag ska tvätta altan räcket i dag..Pojkarna ska få hjälpa mig i badbxor..så det blir både tvätt och vattenkrig..det blir nog uppskattat..
ha det gott..
kram anna

Marja Kristiina sa...

Dom är absolut härliga!!! *suck*

Men du, vet du om det säljs Mårbacka-pelargoner här i Finland?

Ha en skön morsdagshelg!

Anonym sa...

Har haft samma åsikt om Svärmorstungan att det är bara gamla tanter som har sådanna grönväxter men nu tycker jag att dom är häftiga! Man kan inte vara så envis att man inte kan ändra sig som min kära mor brukar säga...Kanske det blir ett Övermark-besök nästa vecka! Men nu blir det lunch på J&P, kanske vi ses där?!

Hanna sa...

Ohj så fina bilder, vita pelargoner är jättefina!

StrandviksVillan sa...

Så fräscht det är med vita pelargoner, absolut inte tantigt! Eller, det beror lite på färgen också. PS. Det finns vita pelargoner hos vår lokala odlare nu också! Har påpekat där att det finns efterfrågan.

Johanna sa...

Visst ser det fint ut med vita pelargonier! Jag har först under de senaste åren börjat gilla dessa,då även jag upplevt dem som lite tantvarning tidigare. Men inte mer, kanske tanten i mig har vuxit fram ;-)

Lantliga drömmar sa...

Haha, du får nog kanske ta och svänga ihop en plättsmet idag då ;-)

Pelargoner är alltid underbara! Nu har jag bara ljusrosa, men vita är på kommande! Nästa vecka ska jag hämta hem lite fler... :-)

Ha en riktigt skön helg och morsdag!
Kram!

Anna sa...

Ja, det finns väl ingenting som matchar bättre än en pelagon och en terracottakruka?

Ha en trevlig helg!

faster atta sa...

Ååå, så fint!! Vita pelargoner är verkligen underbara, näst efter de ljusrosa mårbackorne är de en favorit!

sabina sa...

Jag brukar ha vita pelargoner utomhus i arrangemang med mina krukor men i år ska jag ha åtminstone en inne också! Blev det plättar? ;)

Nicole sa...

Såå fräscht och fint med vita perlargoner. Jag har nog tidigare tyckt att pelargoner är tantblommor också, men nu gillar jag dem skarpt. Håhå, den lyckostenen kommer allt att bringa en del besvikelser också kan jag tro...