fredag 19 december 2008

Julblommor

Nu har äntligen julblomman nummer ett fått flytta in hos oss. De är VITA ifall någon undrar!! Det var ett av kriterierna i boden, så de fick springa ner i källaren och leta... Borde ställa dem kallt nu varje natt så de inte slår ut. De är ju nästan finast när de ännu är i knopp. Tänk så knasigt man kan tycka... :O)





Lite silvrigt pynt får också bo under glaskupan, enkelt och vackert.




Lite i taget utökas julen hos oss, men nog inte tillräckligt i lillasysters ögon. "Mamma, när skall vi göra det juligt hos oss" säger hon varje dag. Och oftast i bilen när vi kör förbi någon av de där gårdarna med det där blinkande färggranna ljusen i VARJE buske... ;O) Fast jag har just insett att jag inte (i år heller...) kommer att hinna med allt det där som jag borde och ville och önskade... men, men kanske nästa år! Fortfarande tre och ett halvt kvar för den som undrar... :O) Men helgen är ju låång.

Det är länge sen jag bevistat någon lågstadiejulfest, men dotterns var lika stämningsfull som jag själv minns dem. Skönsjungande lucior, trevliga tomtar, ett låångt teater och allt vad där hör till. Julstämningen grusades dock lite i kanterna när vi steg ut genom dörren och regnet mer eller mindre öste ner. Jag vill ha en VIT jul!!!

Och alla ni som har vägarna förbi Kaskö skall passa på att besöka Ninas Café som har julöppet dessa dagar (fredag-tisdag). Världens mysigaste café vågar jag påstå!!! Någon kanske minns min vän och pyssel-Idas mamma från i somras. Annars kan ni titta här och här. Borde nog bjuda på hemmahos bilder.... Försök nu alla att njuta av denna den sista fjärde advent helgen! Det skall jag göra, där mellan varven åtminstone... :O)


11 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Visst var det en trevlig julfest, men... dottern var stekhet i natt, suck...
Jag har redan avverkat en hyacint, ska försöka skaffa nån ny innan jul, hoppas det finns vita kvar ;).
Lycka till med städningen! Även om jag inte egentligen "julstädat" så har jag åtminstone fått undanröjt en hel del. Så där så det ser städat ut :P
Trevlig fredag till dig! Jag lär nog ha händerna fulla på jobbet ikväll, puh...

maiju sa...

Ser att vi har samma rubrik du och jag ;) Har också köpt hyacinter och liksom du, gillar jag dom utan blommor.

Hoppas att det blir åtminstone lite snö!!

Anonym sa...

Härligt med hyacinter!
Jag måste nog också köpa nya, de jag hade köpt till lillajul är utblommade för länge sen.
Ja, jag får också höra av barnen när vi ska börja pynta ordentligt med tomtar och alltmöjligt...jag föredrar att inte ha alltför mycket pynt.:)
Trevlig helg!

Lantliga drömmar sa...

Finns det någon härligare blomma än hyacinten? DEN är verkligen jul!
Borde köpa nya igen, har haft hyacinter ända sedan den första dök upp i affären - ingen jul utan dem i vårt hem! ;)

Ha en riktigt skön helg!

Kamomilla sa...

Vi hade exakt samma antiklimax efter julfesten: Ösregn!! Blä!

Vikeskärs hem och vardag sa...

Visst är den nästan finast när dem är knoppar. Fint du hade gjort under glaskupan.
ha det, gott... Kram

Mari sa...

Kauniita hyasintteja. Minä olen ollut niin saamaton, että joulukukatkin on ostamatta:/ Noh, kyllähän tässä vielä ehtii. Oikein rauhaisaa joulun odotusta:)

Gårdsromantik sa...

Så fint med den där kupan - nukom jag ju på vad jag skulle ha hafr tårtkupan från IKEA - attans att jag inte köpte den.

Kram Maud

Mjuka sa...

Älskar hyacinter!!
Ha en fin fjärde advent
Min gamla blogg hette Leva som jag. Har varit tvungen att byta namn
kram Malin

Ekebo sa...

Gillar också hyazinterna bäst innan de slagit ut. Så fint under glaskupan. Ha en bra fjärde advent!

H ennA sa...

Doften av hyacint ÄR jul för mig. Mina knoppas fortfarande, hoppas de orkar vänta tills på julafton innan de slår ut i blom :-)

Ha en mysig 4e Advent!

Kram Anne