tisdag 6 januari 2009

Min vän elna...

Jag har blivit vän med elna!! Vi har spenderat några timmar tillsammans, och lärt känna varann, och det gick bra kan jag meddela. Med en trave gamla slitna örngott och lakan har vi nu tillsammans producerat lite nytt till huset. Är ingen storsömmerska, men raksömmen klarar jag av...




Vi sydde två påsar av ett örngott. Det var rätt enkelt, bara klippa mitt itu och sy ihop, och snöret fanns där redan. Kan användas till mycket eller bara hänga som vacker dekoration på knoppbrädan... Påsen med det blåa M:et har antagligen varit ett gammalt barnpåslakan. Nu är det min nya tvättpåse. Där sydde jag bara en kanal för snöret... M:et fanns där redan och passar bra för mamma mia... :O)




Så blev det också några pannlappar, och om det sen är praktiskt med vita sådana låter vi vara osagt.


Skönt med ännu en ledig dag, så man kunde sova ut imorse efter EN HEL arbetsdag igår... :O) Hur man sen ska få barnen i säng ikväll i anständig tid återstår att se. Idag är det inte lika härligt vinterväder, +1, blåst, mulet och det snöade småspik som stack oss i ansiktet när vi var ute en stund mitt på dagen....


14 kommentarer:

Elsa sa...

Hyvinhän Sinä tulet Elnan kanssa toimeen, kivoja ompeluksia olet saanut aikaiseksi!

Ei silti, minäkin osaan surrutella ainoastaan suoraa ommelta... Ja sekin riittää moneen.

Lämpimin terveisin,
Elsa

StrandviksVillan sa...

Visst är det kul att sy!!
Jag blir alltid så sugen själv när jag sett att andra knåpat ihop något :) Det verkar ju gå bra för dig och elna!

Emma sa...

oj så duktig du är:) En symaskin står ganska högt på min "vill ha" lista. Har nu min låne mammas och hon ska resa bort i 2 månader så de e ju inte akut:)

Så mycket fint du gjort, så enkelt blir så bra.

Påsar kan man inte få för många av.

Kram

Livet som det är sa...

Typiskt att du ren har tagit din Elna i bruk. Jag har tänkt på att bekanta mig med min Elna en par dagar ren, men jag måste införskaffa något tyg först. Jag har ju förstås tygresterna som mamma skickade med så de kan hända det blir en å annan sminkväska ;)

Eddan sa...

Vilken trevlig vän du har skaffat dig :-)!

Jag önskar att jag också kunde sy, jag har jättelite tålamod och det krånglar och blir snett ;-)! Syr på en jättegammal symaskin som jag lånat av min mamma. Kanske man skulle skaffa sig en modern variant som funkar lite bättre (men vad skulle man skylla på då när det blir snett och vint det man syr ;-)).

Må så gott!

Kram från Anette

In my house sa...

Härligt med trofasta vänner =) det är kul att sy, när inget krånglar och man ha fått upp farten (som du) superfint!

Kraaam j

Ekebo sa...

Jag ser att ni kommit på rätt spår igen du och elna. Mycket fina saker nu har sytt. Tänkte ta fram min maskin någon dag, har ett trasigt örngott med en fin brodyr på som jag ska sy om. Nu fick jag lite nya ideer också tack för det! Kram Malin

Mari sa...

Onnea uudesta koneesta:) Kauniit kuvat. Kyllä vanhat tekstiilit ovat ihania ja muuntautumiskykyisiä.

mimmuli sa...

ihania ompeluksia...tuoksuu puhtaat lakanat tänne asti=)

Lantliga drömmar sa...

Så flitig du varit, roligt att sy nya fina saker av gamla vackra lakan!

Här har vi det fortfarande kallt, även om det "bara" är -10 idag, men skönt är det iallafall! :)

alegni sa...

raksöm är ungefär det enda jag också klarar av med min symaskin...
vad mycket fint man kan få med enkla medel!

Vackrare vardag sa...

Men så bra att ni kommer överens och kan förbli vänner:) Jättefina grejs du fixat till!

Johanna sa...

Men så roligt med en ny vän, hoppas ni blir bästisar ;-)

Jag har alltid önskat att jag var bra på att sy, men med mitt tålamod blir resultatet inte alltid så bra....

Ha en bra dag!

sabina sa...

Det ju bra ut! Visst kan du sy!!