fredag 3 oktober 2008

Kaffekoppar

Jag dricker inte kaffe, bara ytterst sällan, oftast på fredagarna, men inte för att jag tycker det är gott, utan för att jag skall lyckas hålla mej vaken en liten stund extra på kvällen... Och det funkar faktiskt varje gång! Dricker jag kaffe klockan två fredageftermiddag på jobbet är jag pigg och glad läänge på kvällen (åtminstone till klockan elva)... :O)


Och varför man då samlar på blåvita kaffekoppar kan ju tyckas lite märkligt... Men IBLAND får vi gäster och då är det trevligt att bjuda på kaffe ur dessa! Under de främre står det arabia och under de bakre står det japan! Den ena lite dyrare och det andra lite billigare. Fast nu har vår bryggare sagt upp bekantskapen med oss, och mannen lever på pulverkaffe...



Temuggarna från Indiska används desto flitigare...



Glassbägarna används inte så ofta, och glasen på fot använder vi bara på helgerna... :O)



Ikeatallrikarna och besticken använder vi varje dag...


Lillasyster är frikostig med värmande ord:
- Ååh du är min bästaste mamma!
- Vet du jag har en bästaste momma också!
- Och bästaste grannar...

Grannarna är två styckna pensionerade par som alltid bjuder på något gott när hon kommer på besök. Så om mamma säger nej det blir ingen glass idag, så tar man cykeln och trampar iväg. Är inte den ena hemma kan man kolla om den andra är det... Och Momma bjuder alltid på glass! Fast igår blev det glass hemma och då var jag som sagt den bästaste... :O)

Ha en skön helg! Idag är det ju fredag så då har jag eftermiddagskaffet att se framemot! Hoppas hoppas någon också bjuder på nåt gott. Det är liksom lättare drucket då...

20 kommentarer:

Mimmimamma sa...

Pahus kun minä en tuota ruotsia enää juuri osaa,mutta ihana katsella mahottoman kauniita kuviasi.
Hyvää viikonloppua!:) ja kiitos käynnistä blogissani.

Marja Kristiina sa...

Hejsan där bästaste bloggväninnan!!! :-)

Dom gamla Arabia kaffekopparna är bara sååååå härliga, i vilken färg som helst.

Ha en skön helg, hela poppoo!

Mari sa...

Tosi ihania kupposia! Ja viinilasitkin näyttävät tutuilta:) Mukavaa viikonloppua!

Lantliga drömmar sa...

Hos oss dricker vi bara te också, men om vi får gäster dricker maken kaffe med dem! Temuggar skulle jag kunna ha hur många som helst av! :-) Dina är jättefina!

Inte illa att vara det bästaste mamman, det önskar nog varje förälder att de var!

En riktigt skön helg önskar jag dig!

H ennA sa...

Bästaste mamman, jättefina kaffekoppar har du...här dricks det massvis med kaffe´och det mest från svarta koppar från Iittala..makens val ;-)

Ha en underbar helg!

Kram Anne

Frida sa...

Varsågod! Åh vilka fina koppar, gillarverkligen dem från Indiska har kollat på dem många gånger.
Hoppas du får en trevlig helg!
Kram Frida

StrandviksVillan sa...

Hehehe - mycket mjölk i bara så slinker nog kaffet ned! Tror nästan min mor har en sån där kopp som stod till höger...
Trevlig helg till er!

Anonym sa...

Vad fint du har det på kökshyllan & vilket vackert porslin & underbara kaffekoppar :) Trevlig helg!

Karin Lindström sa...

Hej!
Hittade hit från Marja Kristiina!
Vilken trevlig blogg ni har och så många vackra bilder och saker!
Tack för all inspiration och hit kommer jag gärna igen!

Hälsningar
Karin

In my house sa...

Hejsan.... Jättefina koppar... Jag gillade inte kaffe så mycket innan,, men nu så har jag blivit rätt så glad för de,, känner mig piggare och om jag har huvudvärk så kan de hjälpa med en kopp... Och det är ju bra,,, dock så kan min mage sätta igång =) så det blir kaffe på hemmaplan *fniss* Jättefina hyllor överhuvudtaget,,, alltså fina saker på älskar glasen, tycker att de ä fint att visa upp dom istället för att gömma i ett skåp, om man har chansen.....

Lördag,,, Mmmm gottit! Ikväll börjar Stjänor på is,,, en tv-galning som mig så blir det min sysselsättning ikväll,,, Tror att de kan vara rätt så bra!!!! Ha de så gottit kramar j!

(tack för snälla ord)

Mitt nya vita hem sa...

Jättefina koppar,dricker varken kaffe eller te, men om jag hade så fina koppa skulle jag genast börja med båda :D

Elsa sa...

Kauniita vanhoja Arabian kuppeja, ja muutenkin ihania kuvia heti aamutuimaan. Silmäni ihan avautuivat...

Sunnuntainpäivän jatkoja!

- Elsa

Kamomilla sa...

Jag är nog lite avis på dina koppar... och inte så lite heller ;)

Ekebo sa...

Fina koppar du visar. jag tycker det är fint att duka med olika koppar men med samma färg. Ja ibland säger barnen helt underbart gulliga saker. min son skrev på en lapp i veckan mamma gulleg antar att det skulle vara mamma gullig:) Ha det gott! Kram Malin

Maria sa...

Ha haa...vilken konkurrens du har!! Bäst att bjuda på glass lite oftare nu så du håller positionen!

Varifrån e tallriksställningen, en sån vill jag ha och Ikea tallrikarna är såå läckra!! Söta koppar har du också! Fint!

Häls. från en äkta kaffedrickare/ (som redan druckit 5! koppar NU är det ju söndag *blink* och maken och jag dricker tillsammans...2 koppar på morgonen, 1 efter att ha varit ute med barnen, 1 efter lunch och sen eftermiddags kaffe.....och nu har bara halva dan farit :o0)

Emma sa...

så många vackra koppar du har. Dom från indiskan tyckte jag extra mycket om, men det är väl för att jag är te drickare:)

Gull unge du har:) Dom är smarta dom små liven.
Kram Emma

Nicole sa...

Vilka underbar koppar. Jag dricker inte kaffe heller. Inte ens på fredagar...Jo det där med glass o gott känner man till. Får man inte något av mamma så traskar man iväg till följande instans!
Grattis till den fina vinsten!
Tack för adressen, den ska nog komma till användning någon gång. Blev det OP för B eller?

Anonym sa...

Snygga koppar, de skulle jag gärna dricka kaffe ur!!

maiju sa...

Gillar också dina koppar, tycker att man kunde samla hur mycket som helst...;)

Ikea-tallrikar säger du - jag har nämligen samma tallriksställningen men alla mina tallrikar är för små för den. Det blir en snabb sväng till Ikea på nästa onsdag, så kanske jag måste kolla lite på deras tallrikshyllan också...

Ha en trevlig måndag!

maiju sa...

Ja, glömde säga att så roligt att du gillade vinsten! Jag hade skrivit en lite lapp åt dig men efter jag hade paketerat så hoxade jag att den hade lämnas utanför...