torsdag 11 september 2008

Husmor...

Det börjar dyka upp lite husmorsfasoner hos mej... Men det är väl en bra punkt att ha i sin meritförteckning... :O) Har kokat både äppelmos och lingonsylt!! Vet inte varför jag alltid trott det varit så jobbigt och klottigt, men hur enkelt som helst. Men det visste NI väl redan??



Sött med de rutiga dukarna på. Och passar ju bra som present också!


Har även haft sällskap av en liten husmor... Storasyster stekte plättar häromkvällen så det stod härliga till. "Det är ju lätt" sa hon!! Och receptet skrev hon av så hon enkelt kan röra till smeten nästa gång. Eller helst varje dag om hon finge bestämma... :O)



Alla höstens aktiviteter har börjat, så det är fullt program många kvällar för oss. Svårt ibland att hinna ur och i och till och från, men det är väl en smäll man får ta då man bor en bit från händelsernas mittpunkt... Nåväl ikväll har jag en självförvållad aktivitet då jag skall på BIO med en vännina. Skall bli skoj! Det blir alltför sällan man unnar sej sådant program.

12 kommentarer:

Marja Kristiina sa...

Näääääääj... kan inte tro det! Det måste väl vara jobbigt med allt syltandet o konserverandet o glasburkar osv? Har aldrig vågat försöka. Är det dags nu?!

Anonym sa...

Ja, våra äppelträd dinglar av äpplen...så nog borde jag väl börja sylta o safta...men jag har en snäll mor som brukar hjälpa mig med det:)(tycker det är lite jobbigt:))

Mari sa...

Olisipas mahdottoman ihanaa saada tuollainen lahja:) Kauniita purnukoita.

Mari

Mary-maraisan sa...

Hej!
Söker höstinspiration och hittade din fina äpplekrans! Lånar en bild på den om det går bra? Länkar den såklart hit till dig!

sabina sa...

Vad duktig du är! Jag har aldrig kokat sylt eller mos.. Jag brukar göra rårörd sylt och så brukar mamma koka äppelmosen åt mig... :)

Hoppas ni får en trevlig kväll! I söndags var jag med en väninna på Mamma Mia och den var jättekul!!! Filmen var super + att det inte var igår jag var på bio med en väninna..

Kamomilla sa...

Duktiga du! Jag undrar bara hur folk hinner... Vilka söta burkar du fixat till också.
Plättreceptet är för gulligt!

Galleri Hönshuset sa...

Hej. Nu har du varit duktig! O jag känner mig rejält lat ;)Vi har fortfarande 10 äppelträd kvar på gården ( Vi hade 13 st. )- o jag har aldrig gjort varken äppelmos eller saft eller nåt annat! Jag är heeelt ointresserad, tyvärr...men dags o skärpa till sig. inte svårt säger du? Kram.

Petra C sa...

Receptet är ju bara för gulligt!

A home far away sa...

Vad duktig du är, kan det vara åldern tro:-

Precis, perfekt som en present, jag skulle bli jätteglad!

Ha en fin helg, kram Gunilla

Maria sa...

Nämen så fint du packat dina hemmagjorda syltar!! Vilken husmor alltså *blink*

Plättreceptet borde definitivt prövas, lilltjejen älskar plättar.....med mycket grädde!

Skomakartummen sa...

Vilka fina burkar.. ser verkligen ut som husmorssylt. Får hemmagjord sylt av svärmor, ska nog låna din fina idé. Kram sari

Ljuva ro sa...

Halloj! Jag hör till dem som köper färdigt mos, men nu blir jag inspirerad! Hemlagat är ju så mycket godare o mysigare...! Imorgon kanske jag ska slå till med äpplemoskok, har en massa äpplen på träden!